Thursday, February 19, 2009

Secebis.

“Saya nak tanya awak beberapa soalan. Awak tak perlu buka mulut bagi memberi jawapannya. Awak hanya perlu mengangguk atau menggeleng,” jelas Naznin.
*
*
Kening Muna bertambah-tambah kerutannya, dan bebola matanya bergerak ke kiri dan ke kanan. Otaknya sudah tentu bekerja keras memikir kemungkinan-kemungkinan yang terjadi hasil dari sesi soal siasat yang bakal berlangsung itu.
*
*
Muna cemas tiba-tiba. Maklumlah, Naznin mampu bertukar menjadi apa sahaja yang dimahukannya. Semuanya sudah terbukti setiap kali dia melancarkan peperangan dengan Rayyan. Ada masanya dia boleh menjadi seperti Mak Lampir, kadang-kadang ada iras-iras T-rex yang mengganas. Ada waktunya dia boleh kelihatan seperti Incredible Hulk dengan muka seperti insan menderita sembelit dua tiga jam.
*
*
“Setuju?” soal Naznin sambil matanya terjojol memanah muka Muna dalam jarak 10 inci sahaja dari mukanya. Mata yang terjojol dan muka Naznin yang terlalu rapat dengan mukanya membuatkan perut Muna mengecut dengan kepantasan tidak diduga. Antara sedar dengan tidak, Muna mengangguk-angguk.
*
*
“Okey, kita mulakan sesi sekarang juga.” Naznin bercekak pinggang.
Kepantasan denyut jantung Muna sudah mencapai kadar denyutan jantung seorang pelari yang sedang memecut di balapan. Dalam hati sempat dia memanjatkan doa supaya dijauhi dari sebarang malapetaka.
*
*
“Awak suka lelaki kacak?” Soalan kuiz yang pertama meluncur dari mulut Naznin.
*
*
“Apakah gerangan soalan sedemikian?” Muna terkebil-kebil. Namun tidak lama dia terus tersengih malu, lalu mengangguk-angguk laju. Soalan itu membuatkan denyut jantungnya kembali normal. Rasa gerun tadi tiba-tiba hilang apabila Muna melihat muka Naznin menjadi berseri-seri dengan bibirnya yang melebar dengan senyuman manis lagi ayu.
*
*
“Awak nak teman lelaki kacak?” Soalan kuiz yang kedua mengambil giliran membuat anggukan Muna semakin laju. Senyuman Naznin semakin bertambah inci kelebarannya.
*
*
“Awak nak duduk dengan lelaki kacak?” Soalan kuiz yang seterusnya masih berjaya membuat kepala Muna mengangguk-angguk laju, lebih laju daripada jawapan kedua dan ketiga.
*
*
“Yihaaa!” Naznin terlompat suka. Suaranya menarik perhatian beberapa pelajar yang lalu-lalang di sekitar kawasan taman sekolah itu. Encik Tukang Kebun yang dari tadi tidak siap-siap menggemburkan tanah di dalam pasu bunga pun sibuk-sibuk menoleh ke arah mereka.
*
*
Muna hanya mampu terkebil-kebil bak cicak tertelan kapur apabila melihat aksi tidak dijangka Naznin beberapa saat tadi. Nana pula memang sejak tadi tidak penat-penat melebarkan bibirnya, membuat peragaan gigi pada waktu rehat itu.
*
*
“Nampaknya misi menjadi semakin mudah.” Naznin berbisik dengan dirinya sendiri. Hatinya girang berbunga-bunga. Dia merapatkan mukanya ke muka Muna sekali lagi.
*
*
“Kalau macam tu... tentu awak gembira...” Naznin mundar-mandir di hadapan Muna dan Nana.
*
*
Muna tidak sabar hendak mendengar sambungan kata-kata Naznin.
*
*
“Apabila... dapat duduk dengan...” Naznin masih lagi mundar-mandir beberapa kali. Sambil itu dia berdoa semoga semuanya berjalan lancar dan misinya mencapai kejayaan yang gemilang.
*
*
“Dengan siapa? Cepatlah cakap!” Tahap kesabaran Muna sudah berada di puncak tertinggi.
*
*
“Dengan... dengan... Rayyan.” Raut muka Naznin bertukar menjadi muka wanita yang menderita sengsara kerana terpaksa mengeluarkan kenyataan sedemikan rupa daripada mulutnya. Demi menamatkan penderitaan daripada lebih berpanjangan, mulutnya dipaksa-paksa juga mengeluarkan ayat-ayat yang selama ini menjadi kepantangannya; Rayyan kacak!
*
*
P/S: Secebis babak dari manuskrip yang hampir selesai ditekuni.

9 comments:

moslem gurl said...

salam!
yeeha!
inah jd pengomen pertama!~~~
x sabar nk tunggu smbgnnya...
i'm waiting .....

Hani said...

Salam,

Wah...! *Ingin mengetahui sambungannya...* Can't wait..!

Anonymous said...

wah....bestnya....walaupun secebis yg kak tunjuk tetapi menarik.....bestnya x sabar nk tahu sambungan dia.....tulis cepat tau.....hehehe.....main2 je....ape pon selamat berjaya kak ainin!!!!


-eyrah-

Ainin Naufal said...

Inah, Hani dan Eyrah,
Akak sedang gigih menyiapkannya. Minggu depan akan submit kepada cik editor PTS One. Doakan manuskrip ni diterima dan cepat-cepat terbit okey.

Anonymous said...

ok kak sy akn sentiasa doa kan kejayaan kak ainin....


-eyrah-

Hani said...

Minggu depan? Cepat nya. =D Kak Ainin jangan risau. =) Saya juga akan sentiasa mendoakan kejayaan kak.

eyrah said...

akka sy dh buat google account....name sy eyrah jugak....so dari ari ni sy bukan anonymous lagi....hehehe

Ainin Naufal said...

Eyrah dan Hani,
Terima kasih. Tapi tak boleh letak banyak-banyak kat sini, nanti tak saspenlah. :)

eyrah said...

betu jugak kata kak ainin....nanti x saspenlah....