Wednesday, June 30, 2010

Baca tapi derhaka. Hoh?

Ya, otak terasa membeku. Walaupun begitu saya sengaja menggatalkan jejari agar menulis sesuatu dalam blog sunyi ini.
*
Al-kisah, ketika kebekuan otak berada di paras kritikal, saya sengaja menggoogle nama sendiri dan salah satu judul novel saya. Ah, banyaknya yang keluar. Macam-macam blog dan pages! Tidak! Tidak! Saya tak pernah berhasrat untuk berlagak-lagak atau berbangga-bangga apabila agak banyak juga nama saya kedapatan di Internet. Bukan niat menayang-nayang okey.
*
Dalam kebekuan itu saya klik beberapa halaman. Dan akhirnya saya terjumpa blog seorang adik. Ya sudah tentulah dia pernah membaca novel saya. Katanya beliau peminat nombor wahid Melah Melia. Wah, terharu rasanya. Hati tersangat seronok bagai hendak melompat ke langit! Woohoooo!
*
Itu bab yang seronok. Tetapi baca punya baca, rupanya ada bab yang tidak seronok. Kata beliau lagi, akibat seronok beliau sudah tidak sabar nak habiskan pembacaan. Makanya, dengan tanpa bersalah beliau membawa dan membaca novel itu ketika cikgunya yang berdedikasi itu sedang mengajar. Tidak baik sungguh beliau itu.
*
Apabila membaca perenggan itu, Ainin Naufal berasa sangat bersalah. Bersalah kerana menjadikan adik itu seorang yang derhaka kepada cikgu beliau. Bersalah kerana menjadikan adik itu seorang pelajar yang tidak baik. Bersalah kerana menjadikan adik itu leka dengan pelajarannya. Ah, selama ini Ainin Naufal menulis kerana cuba memberikan ikhtibar secara halus kepada adik-adik. Malangnya niat dan hasrat Ainin Naufal gagal rupa-rupanya.
*
Wahai sekalian, sekiranya anda suka tulisan Ainin Naufal, maka janganlah membacanya ketika cikgu dengan gigih mengajar. Akan malanglah apabila ditangkap oleh cikgu itu. Lebih malang lagi sekiranya novel-novel Ainin Naufal mahupun novel-novel penulis lain terus diharamkan. Siapa yang rugi? Anda semualah juga. Uhuk! Siapa yang ingin rugi? Sila tonjolkan diri. Ehmm, tiada nampaknya.
*
Kepada semua, bacalah novel pada waktu yang sesuai. Belajar bersungguh-sungguh. Bermain bersunggu-sungguh. Membaca pun bersungguh-sungguh. Tak bagus jika belajar sambil bermain dan membaca (ada ke? hmmm, ada!). Tak bagus jika membaca sambil bermain (ada ke? hmmm, mungkin ada). Dan tak elok bermain sambil main-main. Huhu!
*
Sekian dan terima kasih.
*
TATA

1 comment:

rajiah said...

salam, Ainin..ingat pada kak rajiah tak..? dari lamanixora. Macamana ye nak contact ainin, sbb akak teringin sangat nak ajak ainin buat bengkel penulisan sehari di sekolah SMK Sungai Pusu, Gombak.. kalau ainin free, contact ye e mail rajiah75@yahoo.com, nak minta no phone ainin. Kalau boleh by bulan depan.. thanks ainin.