Saturday, February 04, 2006

Hadir vs Tidak Hadir

“Kalau mahu hadir bengkel, tak payah balik kampung.”
Saya terdiam. Lama.
“Hadir ke bengkel atau mahu pulang ke kampung?”
Saya terdiam lagi. Agak lama baru saya menjawab.
“Balik kampung sahajalah.” Si dia hanya tersenyum.
“Buat keputusan betul-betul.”
Sekali lagi saya terdiam. Ah, kacau… Si dia main psikologi pula. Saya berfikir-fikir lagi.
“Bengkel atau balik kampung?” Sekali lagi pertanyaan itu diajukan kepada saya.
“Balik kampung!” Keputusan saya muktamad.
Di kampung saya masih memikirkan tentang bengkel. Ada tiga perkara yang cukup menarik. Pertama: percuma. Kedua: dapat ilmu. Ketiga: jumpa teman-teman yang dapat menyuntik semangat ( apabila bertemu mereka, pasti akan bercerita mengenai perkembangan aktiviti penulisan masing-masing. Di situlah wujudnya sikap ingin bersaing sesama sendiri. Persaingan sihat! ).
Sambil bercuti saya sempat mencuri masa menyemak kerja editing. Wah! Ada sesuatu yang tidak kena dengan manuskrip ini. Spontan saya terfikirkan sesuatu.
“Barangkali penulisnya akan hadir ke bengkel,” saya berkira-kira sendiri. Saya mula merangka rancangan.
Kemudian saya menghantar SMS kepada si penulis, menyatakan kekeliruan saya terhadap beberapa para di dalam manuskripnya.
Beberapa minit kemudian, SMS saya tadi mendapat balasan. Jawapannya menghampakan sekaligus membuatkan dua alasan sudah menjadi satu alasan sahaja berkurang.
Sebenarnya saya sudah terfikir bagi hadir ke bengkel pada sebelah petang kerana dua alasan. ( Kalau satu alasan sahaja sah-sah saya tidak akan hadir ke bengkel) Dalam fikiran, dapat juga separuh hari ilmu di bengkel itu, kerana merasakan Yusufisme itu sangat penting untuk didalami. Kedua, meleraikan kekeliruan dengan teman penulis yang sedang saya edit skripnya itu.
“Kalau begitu tak payahlah datang ke bengkel.” Si dia tersenyum-senyum sahaja apabila saya menceritakan kepadanya mengenai perkara itu.
“Kalau boleh saya nak datang juga walaupun separuh hari,” balas saya. “Pagi kita bertolak pulang ke KL. Tengah hari sampai di sana terus sahaja singgah ke bengkel.”
Si dia terdiam. Barangkali sedang memikirkan sesuatu. Melihat riak wajahnya, saya dapat menangkap isi hatinya.
Terpasakalah saya mengalah. Tak mengapalah. Hari itu saya memujuk-mujuk hati sendiri.
Petang Jumaat, saya menerima SMS dari Pn.Ainon yang mengingatkan mengenai bengkel tersebut. Hati saya berbelah bagi lagi. Hadir vs Tidak Hadir.
Aduh! Bagaimana? Si dia sudah geleng-geleng kepala. Kalah lagi nampaknya saya.
Pagi Sabtu saya menerima SMS dari seorang teman.
‘Akak pergi bengkel hari ini? Saya masih berada di Johor. Kalau akak pergi, sampaikan salam kepada puan, ya.’
Hati berkata, nampaknya beberapa orang teman sudah menempatkan diri di dalam senarai tidak hadir termasuklah saya sendiri.
Tengah hari itu sebelum bertolak pulang, sekali lagi saya menerima SMS dari seorang teman yang berjaya menghadirkan diri ke bengkel tersebut.
‘Seronok bengkel hari ini. Prof. Zul datang dan bagi talk. Ulama besar tu. Bukan calang-calang orang! Seronok sangat-sangat!’
Saya menepuk dahi. Aduh! Sakitnya dahi saya kena tepuk. Rugi-rugi….
Apa nak buat? Masa tidak boleh diundur semula!

2 comments:

Puan Ainon Mohd. said...

Blogger kegemaran saya Encik SiNaga-Naga pun hadir!

Panaharjuna said...

sibuk la ek?, ciaaaaaaannn dia, tak pe...tak pe...pelan..pelan..