Friday, June 30, 2006

Rundingan Meja Bulat

“Kita mesti berjuang habis-habisan.” Ikin menepuk meja bulat.

“Ya, mesti!” Saya juga menepuk meja bulat. Bergegar-gegar meja bulat itu. Kesian... apalah salah si meja bulat?

“Ini produk apa?” soal Kak Zam.

“Produk batu,” jawab saya.

“Produk kerikil,” jawab Ikin pula.

“Jadi kita nak letak cop apa?” Kak Zam pandang muka kami.

“Keras!” Saya tersangat yakin.

“Hmm... produk batu dengan cop ‘Keras’. Cadangan lain.” Kak Zam masih tak berpuas hati.

“Padu!” Ikin bersuara.

“Okay juga. Produk batu, cop padu.” Kak Zam mengangguk-angguk.

Kami bertiga terdiam seketika. Otak masing-masing ligat berfikir mencari-cari ‘cop’ lain untuk produk batu kami itu. Produk yang paling banyak masalah berbanding produk-produk lain.

Tiba-tiba Kak Jiwang lalu. Kak Zam menggamit Kak Jiwang supaya menghampiri kami.

“Ada apa-apa cadangan untuk produk batu kami?” soal Kak Zam. Kak Jiwang terdiam. Namun kami pasti otaknya ligat berfikir ketika itu.

Mulut Kak Jiwang baru hendak terbuka.
“Anak Jantan!” kata Kak Zam tiba-tiba. Mulut Kak Jiwang terkatup semula.

“Hmm... produk batu bercop ‘Anak Jantan’. Ada jiwang sikit walaupun masih tetap batu,” kata saya.

“Kita mesti buktikan kepada GM, produk batu kita ini bagus,” kata Ikin penuh semangat.
“Ya, mesti. Kalau tidak, meraunglah aku,” kata saya penuh pengharapan.

Kak Zam hanya angguk-angguk.

Rundinga meja bulat berakhir pada petang itu.

Jumaat, 30 Jun 2006. Rundingan meja empat segi pula bakal berlangsung. Penentu segalanya. Selamat berjuang.

Chayok!
Chayok!
Chayok!

No comments: