Thursday, July 30, 2009

Mencari Aura

Salam,
*
Sejak beberapa minggu ini saya rasa lain macam. Saya rasa blur, blank, mood nak bekerja pun hilang. Semua kerja yang nak dibuat tapi masih tak buat-buat. Masuk ke dapur, buka peti ais dan krim keju saya masih diam di situ langsung tak terusik. Buka kabinet dapur, saya termenung bila tengok deretan botol-botol kaca yang dah jadi semakin bertimbun. Memang dah jadi habit saya nampaknya mengumpul banyak botol kaca. Projek botol kaca tu pun nampaknya belum mampu dilaksanakan walaupun hati dah menggeletek-geletek nak buat.
*
Impian nak buat kek keju masih belum direalisasi sebab rakan janji saya sudah patah kaki dan tak boleh berjalan. Rancangan kami nak berpiknik sebelum puasa nampaknya kena tangguh sampai lepas raya kot. Minggu lepas saya pun kalut juga sebab orang tua saya dimasukkan ke wad. Maka krim keju saya nampaknya hanya menunggu masa datang tarikh luputnya.
*
DVD yang dipinjamkan kepada saya pun masih berlonggok atas meja, langsung macam tak bermaya saya nak tonton. Hairan, saya yang sebelum ini begitu addicted menonton segala mak nenek DVD/VCD sampai sanggup bersengkang mata hingga subuh depan TV, kini sudah hilang selera bila tengok DVD berlonggok-longgok atas meja.
*
Buku-buku yang saya beli masa pesta buku dulu pun makin berhabuk di atas meja kerja saya, sikit pun tak tersentuh. Skrip baru? Hmmm entahlah.
*
Saya pun tak tahu kenapa semangat makin luntur. Nak buat apa pun rasa tak suka. Blog ini pun rasa macam malas nak tengok dah. Aduhai, teruknya penyakit saya ni. Saya pun tak pasti kenapa. Ada masanya saya menjadi terlalu teruja. Banyak perkara yang dapat saya lakukan dalam waktu yang sama. Tapi beberapa minggu ini entah kenapa tiba-tiba keterujaan saya terus hilang. Krim keju saya tunggu tarikh luputnya, botol-botol kaca saya makin banyak, skrip saya entah bila nak mula tulis. Buku-buku tu dah lama jadi sarang habuk. DVD tu, hmmm tunggu tuan punya tanya baru saya sibuk nak tengok kot.
*
Ada juga saya terfikir adakah kerana sejak beberapa minggu ni saya asyik dikejutkan dengan berita-berita 'hitam'? Memang diakui, sejak bulan lepas saya dikhabarkan dengan beberapa berita kematian dalam tempoh yang agak rapat, malah ada satu kematian yang terjadi belum 24 jam pun saya melawat arwah. Dalam tempoh ini pun saya banyak berdamping dengan orang-orang yang sakit.
*
Minggu lalu saya melayan mood 'sakit' saya dengan menonton rancangan yang membincangkan tentang aura. Menurut tetamu, aura diri kita boleh dipengaruhi oleh aura-aura orang di sekeliling kita. Kita boleh menarik aura orang lain dan orang juga boleh menarik aura kita. Saya tak pasti atau yakin dengan kebenarannya. Tapi bila difikirkan, boleh jadi juga saya kurang aura positif sebab asyik berkurung di rumah dan selalu berdamping dengan orang sakit. Agaknyalah....
*
Apa nak jadi ni?
*
Nampaknya hujung minggu ini saya kena berjalan-jalan mencari aura positif untuk diri sendiri. Saya akan curi aura-aura yang bagus. Mungkin elok kalau berdamping dengan sekumpulan kanak-kanak. Kanak-kanak sentiasa aktif dan tak reti penat. Saya akan cuba.... harap-harap berjaya.
*
TATA

2 comments:

sf said...

Dengan membelanja aku juga mampu memberikan aura semangat positif yang tinggi. Tak percaya, belanja aku makan kfc ... hehehe

Ainin Naufal said...

aik, aku pulak? sudah terbalik ni.