Wednesday, February 01, 2006

Melah Melia

Melah Melia Pelajar Pintar.
“Cikgu Razman membawa kertas ujian. Pasti kertas ujian bulanan tempoh hari,” ujar Syamimi sebaik sahaja Cikgu Razman masuk ke kelas mereka.
“Barangkali juga,” balas Melah Melia sambil mencium ‘tuala busuknya.’ Wajahnya tidak menunjukkan sebarang emosi. Berlainan pula dengan wajah Syamimi yang pucat lesi. Debar di dadanya semakin kencang apabila memikirkan markah yang bakal diterimanya nanti.
“Inilah pelajar yang mendapat markah tertinggi pada ujian bulan ini.” Cikgu Razman sengaja mengangkat satu kertas ujian di tangannya. Sementara kertas-kertas ujian yang lain, dibiarkan terletak di atas meja guru.
“Siapalah agaknya yang empunya kertas ujian itu,” kata Amran yang duduk di penjuru kelas.
“Yang pasti ia bukan milik kamu,” balas Cikgu Razman. Amran hanya tersenyum tersengih menampakkan barisan giginya yang bersimpang-siur itu.
“Jangan-jangan....” Perlahan-lahan Amran mengalihkan pandangannya ke arah Melah Melia. “Budak skema itu lagi,” bisik Amran kepada Rizal.
Kelihatan Melah Melia sedang tekun mendengar kata-kata Cikgu Razman sehingga ternganga mulutnya. Seperti biasa semasa di dalam kelas, seratus-peratus tumpuan Melah Melia adalah terhadap gurunya.
“Kertas ujian ini milik Melah Melia, sama seperti bulan-bulan sebelumnya,” kata Cikgu Razman lagi.
“Saya sudah agak. Pasti milik budak skema itu,” bisik Amran lagi sambil mencebir.
“Bilalah agaknya Amran akan menggantikan tempat teratas Melah?” sindir Cikgu Razman.
“Apabila Amran menjadi teman lelaki Melah, cikgu!” Tanpa disangka-sangka, Rizal membalas kata-kata Cikgu Razman. Kelas Tingkatan Satu A tiba-tiba riuh-rendah oleh gelak-tawa pelajar-pelajar itu. Cikgu Razman sekadar menggeleng-gelengkan kepalanya menghadapi karenah pelajar-pelajarnya.
“Tidak guna punya kawan,” bisik Amran. Wajahnya merah padam menahan malu. “Seandainya nama Syamimi yang disebut oleh Rizal tadi, barulah sepadan dengan saya,” bisiknya lagi.
Sementara itu Melah Melia hanya tersenyum-senyum tersengih-sengih sahaja. Tidak terusik walau sedikit pun kata-kata Rizal itu di hatinya.
“Ambil kertas ujian kamu.” Cikgu Razman menyerahkan semula kertas ujian yang sudah ditandai itu kepada Melah Melia.
“Boleh pinjamkan kertas ujian itu kepada saya?” tanya Syamimi yang duduk di sebelah Melah Melia.
“Ambillah.” Melah Melia tanpa berfikir, pantas menyerahkan kertas itu kepada Syamimi.
“Kamu memang mengagumkan. Setiap bulan kamulah pelajar yang mendapat tempat teratas.” Mata Syamimi membuntang tatkala pandangannya tertancap ke angka yang tertulis dipenjuru kertas ujian milik Melah Melia.
Pada waktu yang sama, seorang demi seorang pelajar mengambil kertas ujian masing-masing apabila nama mereka disebut oleh Cikgu Razman.
“Lihatlah markah saya untuk bulan ini. Setiap bulan semakin merosot,” sungut Syamimi.
“Tidak begitu teruk. Lapan puluh lima peratus, masih dalam senarai bagus,” ujar Melah Melia. Sesekali dia membetulkan kaca matanya yang setebal balang akurium di rumahnya itu.
“Bagaimana kamu belajar? Ingin sekali saya menandingi kamu.” Syamimi tanpa berselindung meluahkan rasa hatinya.
“Tumpukan perhatian ketika guru mengajar dan membuat latihan. Ulangkaji juga jangan dilupa,” balas Melah Melia tanpa ragu. Sesekali dia mencium-cium tuala kecilnya. Tuala kecil itu adalah ‘tuala busuk’ miliknya sejak dari zaman kanak-kanak sehingga dia menginjak remaja. Warna kuning, kelabu dan coklat sudah sebati menjadi satu warna lain.
“Inilah markah paling rendah sejak empat bulan berturut-turut.” Suara Cikgu Razman berkumandang lagi.
“Siapalah pelajar yang paling malang itu?” Suara Amran tiba-tiba melantun keluar.
“Kertas ini kamulah yang empunya,” kata Cikgu Razman.
Serentak dengan itu, bergemalah gelak tawa pelajar-pelajar Tingkatan Satu A. Amran sekadar menundukkan kepalanya sesudah kertas ujian itu diambilnya dari tangan Cikgu Razman.
“Bagaimana saya boleh terlupa sudah beberapa bulan saya mendapat markah tercorot sekali?” gumam Amran. Sementara itu, Rizal yang duduk disebelahnya masih ketawa terkekeh-kekeh. Pantas buku lima Amran singgah ke bahu Rizal. Dalam kesakitan, Rizal masih juga terkekeh-kekeh ketawa.
“Seandainya kamu mahu pandai, jadilah teman lelaki Melah,” usik Cikgu Razman. Sekali lagi kelas Tingkatan Satu A bergema dengan gelak-tawa. Sekali lagi wajah Amran merah padam. Sekali lagi Melah Melia tersengih-sengih. Sekali lagi Rizal ketawa terkekeh-kekeh.

1 comment:

Puan Ainon Mohd. said...

Puan Halilah,

Buat banyak2 certot macam ini, nanti FORTUNA terbitkan.

Cuba buatkan storyboardnya dan serah kpd mentor puan tu, Sdr. Maaniq. Tengok apa komen beliau. (saya ada agenda suruh puan buat nih!)