Thursday, March 02, 2006

Istimewa : Insan Si Penguji Kesabaran

Pernahkah kita ditemukan dengan orang yang sering menimbulkan kemarahan dan sakit hati orang-orang di sekelilingnya? Apa tindakan kita? Menghamburkan marah? Bersabar dan berdiam diri? Meninggalkan mereka sendirian? Terus menjauhkan diri daripada mereka?
Saudara A, Pakcik B dan Saudara C adalah insan-insan yang tergolong istimewa pada perkiraan saya. Pasti ramai yang menggeleng-gelengkan kepala dengan kenyataan itu. Sering menyakitkan hati dan mencetuskan kemarahan boleh digolongkan sebagai istimewa?


Saudara A, seorang remaja yang tidak peduli dengan orang lain. Membuat sesuatu perkara yang disukainya tanpa memikirkan perasaan orang-orang disekelilingnya. Saya fikir, dia tidak berniat menyakiti hati sesiapa. Tinggal di rumah orang tuanya, dia pasti akan menjadi punca kemarahan ibu dan bapa. Apabila tinggal di rumah nenek, juga sering menyakiti hati saudara-mara di kampung pula. Tinggal di rumah pakcik dan makcik, juga begitu. Malah sehingga mereka merasa tidak senang dengan kehadirannya. Ibunya sendiri pernah menitiskan air mata mengenangkan sikap Saudara A yang sering kali menjadi buah mulut saudara-mara. Ibu mana yang tidak sedih dan malu?

Namun Saudara A seorang yang sangat menyayangi kanak-kanak malah menjadi tempat mereka bermanja. Sepanjang mengenalinya juga, tidak pernah saya melihatnya marah. Malah apabila dia dimarahi, dia hanya berdiam diri dan adakalanya tersenyum-senyum sahaja. Sering kali juga dia mengajak orang yang memarahinya itu berbual-bual pula.
Pakcik B juga begitu. Sikapnya sering mencetuskan kemarahan dan kerap kali merunsingkan hati isteri dan keluarganya. Malah ipar-duainya pernah berkata, membantunya samalah seperti memikul biawak hidup. Namun seperti Saudara A, Pakcik B juga hanya mendiamkan diri apabila dimarahi. Jarang sekali dia membalas kata.


Walaupun begitu, Pakcik B seorang yang sangat bermurah hati apabila berduit. Setiap kali ada kenduri-kendera, barang-baranag yang disumbangkan melebihi sumbangan orang lain. Malah kadang-kala lauk-pauk dan sayur-mayur di rumah ipar-duainya, dia yang akan dibeli (ketika itu dia memang banyak wang). Menjelang hari raya pula, segala kelengkapan rumah mertua, dia yang akan siapkan.

Begitu juga halnya dengan Saudara C. Tidak kurang hebatnya dengan Saudara A dan Pakcik B. Ke mana sahaja dia pergi, pasti akan mengakiti hati orang lain. Dia juga seorang yang gemar mengusik. Usikkannya itu sering kali melebihi batas dan menimbulkan rasa marah. Saudara C, sejak zama persekolahannya lagi sudah membuatkan ayahnya sendiri memusuhinya. Malah kedua-dua beranak itu tidak pernah mesra. Pernah Saudara C mengadu kepada seorang saudara, betapa bencinya si ayah terhadapnya. Dia juga mahukan kasih-sayang dan kemesraan daripada ayahnya. Si ibu kerap kali menangis melihat layanan yang diterima oleh Saudara C daripada ayahnya. Saudara C juga sama seperti Saudara A dan Pakcik B, hanya mendiamkan diri apabila dimarahi, malah jarang sekali saya melihatnya marah.

Saudara C juga seorang yang tidak kedekut. Dia pernah mendapat pampasan RM150k akibat kemalangan yang dialaminya. Ketika itu tanpa banyak soal, dia memberikan sahaja wangnya kepada saudara-mara dan teman-temannya yang meminta. Waktu itu dia tidak ubah seperti gula yang sedang dihurung semut. Orang tuanya sendiri pun tidak tahu ke mana habisnya wang pampasan itu.

Julai 2004, ketika pulang bercuti di kampung, kami dikejutkan dengan kematian Pakcik B. Selama ini Pakcik B tidak pernah sakit tenat. Tubuh badannya yang sasa tidak sedikit pun menunjukkan yang dia sedang menderita. Amat memeranjatkan. Namun saya tidak terkilan kerana sempat menziarahinya ketika dia sedang koma dan dapat menziarahi jenazahnya. Pakcik B mengembuskan nafs terakhir pada usia 42 tahun.

Dua minggu selepas kematian Pakcik B, kami sekali lagi dikejutkan dengan kematian Saudara C, akibat kemalangan jalan raya. Amat mengharukan, ayah yang selama ini memusuhi yang mengeluarkan tubuh kaku Saudara C daripada van yang terbalik, tanpa pertolongan sesiapa. Terkilan sungguh saya kerana tidak berpeluang menziarahi jenazah, kerana mereka menetap di Segamat. Kali terakhir kami bertemu, kira-kira setahun sebelum kematiannya. Ketika itu allahyarham pulang bercuti di kampung bagi menyambut hari raya. Saudara C meninggalkan kami pada ketika usianya mencecah 25 tahun.

Empat bulan selepas kematian Pakcik B dan Saudara C, ketika umat Islam baru seminggu menjalani ibadah puasa, kami sekali menerima kejutan. Kali ini, Saudara A pula ditimpa kemalangan. Seminggu sebelum Aidilfitri menjelang, Saudara A menghembuskan nafasnya yang terakhir. Kali ini saya tidak ralat malah berpuas hati kerana dapat berbuat sesuatu sejak hari pertama allahyarham dimasukkan ke ICU sehinggalah pada kematiannya. Malah berkali-kali saya menatap wajahnya setiap kali saya menziarahinya di hospital. Selama dua minggu Saudara A koma dan selama itulah juga saya berulang-alik beberapa kali ke hospital. Pada hari kematiannya, telefon bimbit sayalah yang pertama dihubungi oleh doktor.

Tanpa disedari, sudah dua tahun rupanya pemergian mereka. Kehadiran mereka suatu masa lalu, sering membuatkan hati dihimpit-himpit kebencian. Kerap kali kemaraham dilampiaskan terhadap mereka. Namun kerana sikap itulah juga yang membuatkan kami terasa-rasa akan kehilangan mereka. Lebih-lebih lagi pemergian mereka dalam tempoh masa yang begitu hampir belaka dan berturutan pula.

Buat pertama kalinya, ketiga-tiga wajah itu tidak lagi kami lihat pada pagi hari raya tahun itu.
Ketiga-tiganya meninggal di usia yang masih muda, malah dua daripada mereka masih bujang. Kerap kali terlintas di fikiran saya, apakah kehadiran mereka itu adalah sebagai penguji kesabaran buat kami? Allah Maha Mengetahui....

Semoga roh mereka dicucuri rahmat. Amin.



No comments: