Wednesday, May 03, 2006

Doktorku, doktor gigi...

Gigi sakit berdenyut-denyut. Aduh! Aduh! Dalam kepala terbayang doktor yang lemah-lembut di Klinik Huda.

Pelayan klinik memanggil nama saya. Saya pun masuk ke dalam bilik itu. Biar dikerjakan sahaja gigi yang mengganggu lena saya sejak beberapa malam ini.

Saya duduk di kerusi baring. Tiba-tiba...

“Gigi mana yang sakit?”
Serta-merta saya menoleh ke arah suara itu. Hah? Doktor lelaki! Hati saya menjerit. Mana doktor comel yang biasa tu?

“Sini... sini...,” tergagap saya menjawab sambil menunjuk kepada gigi yang sakit itu. “Kalau boleh saya nak tampal. Saya sayang gigi saya,” kata saya. Sebenarnya itu adalah alasan lain untuk mengurangkan bayaran.

Alamak! Lengan doktor ni berbulu. Macamana kalau bulu tu jatuh dalam mulut saya? Kenapalah doktor ni tak pakai baju lengan panjang?

Doktor cucuk gigi saya yang sakit.
“Auwww!” Nak kena penyekeh doktor ni. Dahlah sakit, dicucuk-cucuk pulak.

“Gigi puan dah terbelah. Tak boleh diselamatkan lagi.”
Kopaklah duit aku!
“Tak apalah, doktor. Buatlah apa sahaja asalkan hilang sakitnya,” kata saya. Dalam hati saya menangis kerana, KOPAKLAH SAYA!

“Nak kena buat pembedahan kecil ni. Nak tarik akar.”
Hah! Pembedahan? Aduh! Bukan sebab sakit. Sebab, MAKIN KOPAKLAH AKU!

“Okey,” jawab saya lemah.

Satu das bius, cucuk di gusi. Aduh! RM terbang!
Dua das bius, cucuk di gusi. Aduh! RM lagi!
Tiga das... empat das... berdas-das RM melayang. Aduh!

“Doktor, kenapa kepala saya kebas sebelah? Hidung kebas sebelah. Telinga kebas sebelah! Pipi pun kebas sebelah!”
“Ye ke? Sepatutnya tak jadi macam tu,” doktor mula panik.

Ya, Allah! Panjangkanlah umurku. Anak-anakku masih kecil-kecil. Huwaaa!

Nak kena saman agaknya doktor ni!

Doktor yang lengannya berbulu itupun mula merobek-robek gusi saya. Tiba-tiba...
“Arrgghh!” Akar gigi saya hampir jatuh ke dalam kerongkong. Saya nak menjerit!
Siap semuanya, saya ke kaunter.
“RM 90, puan.” Pelayan klinik tersenyum manis kepada saya.

Melayang RM 90 saya. Huwaaaaa!



4 comments:

Panaharjuna said...

sian...akit?
Ha ha aha hahaha...

Ainin Naufal said...

sakittttt.... poketnye pun sakitttt.....!

Romantis Selatan said...

gigi umpama mutiara...

Romantis Selatan said...

saya akan berangkat ke Barat dalam beberapa hari lagi...