Tuesday, January 16, 2007

Bah Oh Bah II dan III

Bah oh bah II

Gelombang kedua melanda
Kami resah
Kami gelisah

Kami
Bukannya suka berkaraoke
Kami
Tidak hairan dengan Mawi
Tapi
Kalau kami tak sertai
Alamatnya kami tak diberi bantuan

Tuan
Terima kasih kerana sediakan pesta untuk kami
Tapi tuan
Kami tidak mahu yang itu
Kami mahu berqiamullail
Kami mahu bermunajat
Kami mahu menyerahkan diri
Kepada Maha Pencipta
Yang menurunkan malapetaka ini
Minta supaya bah ini lekas-lekas diserap bumi
Minta supaya bah ini lekas-lekas disedut matahari

Tuan
Kami amat perlukan bantuan
Apatah lagi bah ini lebih menggila lagi
Kami menderita sekali

Terima kasih
Kerana memahami penderitaan kami
Terima kasih
Atas keperihatinan tuan

Bah Oh Bah III

Tugiman, rakan lama di Batu Pahat.

Tugiman : Dah empat hari aku berumah tangga di sekolah ni. Petang tadi ada artis datang.
Saya : Bestlah kau dapat jumpa artis.

Tugiman : Mana bestnya tengah-tengah banjir ni?


Sepupu, di Mersing.

Saya : Rumah Tam tak banjir?
Itam : Rumah Tam tak banjir, tapi jalan nak masuk Mersing semua tutup.
Saya : Mak dan abah bila balik?
Itam : Hari ni.
Saya : Adik-adik dengan siapa?
Itam : Abang Ngah ada kat rumah.
Saya : Ok.

Semoga mak ngah dan pak ngah selamat sampai dari Tanah Suci. Semoga mereka tak lupa berdoa di sana meminta supaya bah luar biasa itu lekas-lekas surut. Amin.



No comments: