Monday, February 26, 2007

Musim Ini.

Ini musim apa?
Musim elNino, tak juga menjadi. Di kampung saya, baru selesai musim menuai padi. Apabila melompat dari blog ke blog, tiba-tiba ada satu musim baru. Musim para blogger 'mengetag' rakan-rakan blogger yang lain untuk dijadikan mangsa. Perkataan 'mangsa' tu kedengaran dasyat juga. Hmm... siapalah yang mencetuskan musim 'mengetag' ni agaknya. Dan saya juga adalah mangsa 'tag' Kak Raina di dalam blognya. Hu hu hu.
Terfikir-fikir juga beberapa ketika akan faedahnya permainan ini. Dalam terfikir-fikir mencari kepelikan diri sendiri, tiba-tiba saya tersorot kelemahan-kelemahan yang selama ini tidak tersangkakan. Setelah diteliti dan dihalusi, inilah kepelikan diri yang saya fikir pelik. Tapi tak tahulah kalau para pembaca tak rasa pelik pulak. Fikir-fikir....
Pelik agaknya apabila :
1 . Suka membaca dari muka surat terakhir, kemudian ke depan, ke depan dan ke depan. Apabila sudah sampai ke mukasurat satu, barulah mula membaca dengan penuh penghayatan sampai ke muka surat terakhir semula. Tak kira baca surat khabar, majalah, buku, novel dll.
2. Suka belek lukisan, sketch atau karikatur sampai berhari-hari. Pastilah kalau artwork tu menarik perhatian saya. Yang tak lawa buat apa nak teliti. Saya suka teliti stroke, adunan warna (untuk lukisan) dan idea yang ditampilkan. Kira keluarlah semua aura kekaguman saya masa tu.
3. Suka raba-raba kepala dan mula cari rambut yang terlebih kerinting, cabut dan sepahkan atas lantai. Kemudian terpaksa kutip rambut-rambut tu semula. Kalau tidak, takut masuk dalam makanan pulak.
4. Suka gentel hujung kain batik kemudian gigit-gigit. Jangan tanya kenapa!
5. Suka tutup muka dengan bantal semasa nak tidur.
6. Suka merasa makanan yang pelik-pelik tapi halal. Makin pelik, makin teruja nak cuba.
7. Suka termenung atas sejadah setiap kali lepas solat. Sampai ada orang tegur, "Hoooii, lama berwirid!" Barulah saya bangun. Bukannya apa, cuma merenung kembali dosa-dosa lalu. Huuu... terampunkah dosaku?
Alamak.... dah terlebihlah pulak. Hehehe...
Emm... siapalah yang bakal menjadi mangsaku? Mungkin saya terpaksa berhenti setakat ini kerana saya masih bingung@ tiga suku nak cari mangsa. Takkan Puan Ainon kot? hehehe...
Maaf kepada si penganjur permainan kerana saya tidak melanjutkan kepada rakan blogger yang lain. Maaf banyak-banyak.

No comments: