Tuesday, May 12, 2009

Panas dan Rerumput Liar

Sejak dua bulan ni cuaca terlampau panas. Dijangka fenomena Ekuinoks ini berlanjutan hingga bulan September. Adui, bayangkan sampai lepas Raya nanti orang-orang sekitar KL dan Selangor menjalani hidup dalam cuaca yang panas dan kering. Bulan puasa nanti apatah lagi?
*
Dalam keadaan siang, malam, pagi dan petang yang berbahang ni, nak menulis terasa seksa sekali. Kipas tak henti berputar ligat tapi tetap tak menyejukkan. Air masak berbotol-botol diteguk. Memang terhidrasi sungguh.
*
Dalam keadaan panas ni, kepala memang kelabu asap. Idea pun macam malu-malu nak datang. Jadi tangan pun gatal merayap ke alam maya. Dan, saya jumpa sesuatu di dalam sebuah blog. Layan....
*
Kebelakangan ni, sebab takde buku yang menarik bila ke kedai buku, aku cuma capai 2 jenis buku aje. Salah satunya, adalah buku untuk anak buah aku. Hehe. Entah. Mungkin sebab dulu aku ni suka membaca tapi susah nak dapat bahan bacaan, jadi sekarang ni aku suka hadiahkan buku untuk anak-anak buah aku.Bukan apa, anak dara yang seorang ni memang manja sikit. Kadang-kadang bila dia datang sini dengan kerja sekolah Bahasa Malaysia yang bertimbun, dia selalu jadi blur bila kena buat struktur ayat. Duh! Rasa macam nak je balik ke zaman kanak-kanak dulu. Haih. Sungguhla budak ni memang manja. Kalau dia rajin membaca memang senang je nak create ayat yang mudah-mudah tu. Vocab pun banyak je boleh belajar.Jadi, masa jenjalan kat kedai buku minggu lepas aku beli buku Melah Melia. My 24 bilang cerita ini best (berdasarkan pengalaman orang yang bosan sebab MC terlalu lama), jadi aku pun beli la. Seperti biasa, sebelum serah kat anak buah mesti lalui QC dulu. Haha. Sebenarnya dah bosan takde ape nak baca kat rumah ni. Jalan ceritanya pun ok, banyak pengajaran. Jadi, petang tadi aku beli la siri kedua dan ketiga. Dengan harapan anak dara yang seorang ni dapatlah pengajaran dari cerita Melah Melia nih.
*
Sesiapa yang nak beli untuk hadiahkan anak-anak ke atau adik, memang sesuai sangatlah buku ni. Bukan apa, dengan lambakan novel cinta kat pasaran sekarang ni kebanyakan orang fikir bahan bacaan untuk anak-anak remaja dah takde. Sebenarnya tidak. Banyak aje, cuma kena pandai pilih la... Tepuk dada, tanya selera masing-masing.
*
Blog cik yang mengulas boleh dilayari di DI SINI
*
Terima kasih atas ulasan ringkas tu. Gembira sebab masih ada yang sedar apa 'isi' dalam buku kecil saya tu. Mungkin selama ni ramai yang hanya membaca untuk hiburan. Saya ralat juga sebenarnya jika pembaca kecil saya tak mampu memahami apa yang cuba saya sampaikan. Saya berusaha untuk menulis sesuatu yang bermanfaat, ada pengisian. Bukan hanya untuk hiburan semata-mata. Saya tahu saya menulis dalam saluran POP. Tapi saya takut jika buku-buku kecil saya terlalu 'kosong' dan melalaikan. Saya akan ditanya di 'sana' nanti apa yang saya tulis. Apa usaha dan amal saya daripada pekerjaan saya ini?
*
Saya, penulis kecil ini walaupun hanya seperti rerumput liar yang melata, tetapi saya tetap mahu memberi warna hijau pada mata yang memandang.

4 comments:

MYA MARJA said...

Assalamualaikum,
Hijau rumput menyegar mata, putih jua warna suci. :) Selamat terus berjuang.

sf said...

fuh, ayat last tu power beb! heheheh

kak ila said...

jangan disangka penulis cilik itu tidak bisa mengegar persada penulisan. tahniah! teruskan perjuangan :)

Ainin Naufal said...

Kang Mya,
macam bendera Pas tu. hihi.
Terima kasih.

SF,
Power utk tambah duit boleh tak?

Kak Ila,
Ya, moga kita pun bersama-sama.