Saturday, October 03, 2009

Weh, dah berhabuk!

Salam.
*
Ampun dan maaf kepada kawan-kawan atas kelenyapan saya. Bukan tak ingin beronline macam dulu-dulu. Heh, perasan aku kan? Siapalah nak kisah pun. Apa pun saya selalu merisik khabar dan melawat-lawat rumah-rumah kamu. Tolonglah percaya. Tolonglah.... heh!
*
Musim raya masih belum habis, walaupun di rumah kami dah lama habis. Cuma kuih raya belum habis-habis sebab tak ada orang makan, atau dalam kata yang seerti dengannya tak ada sesiapa yang datang pon. huhu. Dan kami pun macam tak ada mood nak berhari raya lama-lama.
Tapi kalau ada sesiapa nak datang, dipersilakanlah. Ada juga nanti yang tolong habiskan kuih raya yang macam ada tak ada tu. huhu.
*
Cerita raya, kureng sikitlah tahun ni. Hari pertama macam biasa. Rumah kami jadi tumpuan sebab jadi rumah 'orang tua'. Hari tu jugalah perut ni sesak dengan macam-macam makanan. Serius, saya cinta semua makanan. haha. Sekali lagi, tolonglah percaya. Tapi malamnya kerana perut dah letih, maka tidak sedikit pun makanan masuk ke perut lagi, walaupun pada hakikatnya saya tetap menyintai makanan-makanan itu. Esoknya, saya berbungkus sepanjang hari dan memeramkan diri dalam bilik, diikuti aktiviti mengimarahkan tandas beberapa kali. Dan di sebelah saya, si kenit kecik pun ikut terbongkan bersama-sama ibu si kenit. Dan beliau pun turut memeriahkan acara di tempat kumuhan itu, ditambah dengan aktiviti melambakkan seluruh isi perut melalui rongga mulut juga. Fuh, memang tragis raya kedua kami berdua. Si kenit besar pulak seronok melakukan aktiviti memungut duit raya dalam acara baraan sekampung.
*
Hari kedua itu, entah berapa baraan yang datang pun saya tak pasti. Yang pasti ada saudara datang berbaraan dan dia masuk ke dalam bilik lalu melakukan service urutan kepada saya. Legalah sikit. Kemudian ada lagi saudara yang datang. Oleh kerana lama tak jumpa, maka saya pun mengeluarkan diri juga dari tempat pemeraman itu. Tapi tak dapat bersembang lama kerana saya tak mampu membawa kepala saya sendiri. Saya minta saudara itu menyelesakan dirinya sendiri sesuka hatinya, dan saya kembali memeramkan diri. huhu. Serius tak seronok!
*
Raya keempat, kami berkelana ke Kuantan. Macam biasalah, tak ada yang menarik pun sebab orang di situ semua dah mula kerja. Kami lepak kat East Coast Mall yang gah tu lalu pekena steamboat. Ada perkara yang menghairankan terjadi. Si kenit besar dah pandai makan sayur, sampaikan daun sup yang dijadikan hiasan atas nasi goreng pun beliau kunyah sampai terbeliak biji mata. Kehairanan kedua, beliau pun sudah mula pandai makan ayam KFC. Sejak 6 tahun lalu selepas beliau keluar melihat dunia, tidaklah beliau memakan makanan yang pelik-pelik. Makanan kegemaran beliau hanyalah nasi kosong + kicap, spageti dan nasi goreng kosong. Hairan, hairan, hairan. Dan pagi-pagi ini juga beliau sudah merengek minta KFC. Dulu kalau dipaksa makan ayam dan sayur, nescaya akan termuntahlah beliau. Macam dipaksa bunuh diri minum clorox pulak gayanya.
*
Balik KL, ayah dan ibu si kenit-kenit pun mula sibuk kira duit raya. Nampaknya si kenit kecil menjuarai hasil pungutan, mengalahkan pungutan si kenit besar. Bab-bab hasil ni memang si kenit kecil lebih mengagumkan daripada hasil RM mahupun makanan. Beliau lebih tahu 'nilai' dan 'nikmat.' Semua beliau rembat dan bedal. Harap-harap beliau tidak membesar menjadi seorang yang tamak halobalah. Seriau ibu si kenit bila fikirkan.
*
Habis sudah sesi membuang habuk di blog ni. Sekian.
*
TATA.

2 comments:

Zalisa Maz @ ZN Isa said...

walaupun berhabuk rajin juga hembus2 sayang. akak ni... alahai...

Ainin Naufal said...

sama je kak. huhu