Thursday, May 26, 2011

Musim Cuti. Bahulu Senyum



Assalamulaikum.
Minggu ini sekolah mula bercuti selama dua minggu. Berapa banyak kad jemputan kahwin yang Cik Jah dapat? Gerenti dah siap bersusun atas peti sejuk tu. Minggu ni mak cik pun dah mula nak melahap kat rumah kenduri. Minggu depan pun ada lagi. Oleh kerana mak cik tak begitu popular, maka jemputan pun tak adalah sampai bersusun-susun.

Kepada yang mendirikan masjid sempena cuti sekolah ini, diucapkan selamat pengantin baru.
Kepada adik-adik yang akan bercuti, selamat bercuti. Jangan lupa isi masa dengan membaca novel-novel tulisan Kak Ainin tau!


Hmmh... oleh kerana resepi mak cik yang tersiar dalam JELITA bulan ini belum habis-habis lagi tersiar dalam blog ni, maka dengan ini mempersembahkan salah satu resepi tersebut. Resepi ni inspirasi dari satu resepi lain. Alahai... lupa pulak nama resepi tu. Tapi sempoi amat dan gebu. Gaya-gaya buat dia macam buat sponge mix saja. Nampaknya selagi semua resepi mak cik yang tersiar dalam JELITA tu tak habis-habis dipost dalam blog ini, maka selagi itulah akan ada posting resipi kat blog ini.

BAHULU SENYUM

1 cawan gula halus

1 ¾ cawan tepung gandum

1 sudu kecil serbuk penaik

1 sudu besar ovellete

2 biji telur sejuk

¾ cawan susu segar

1 ½ sudu teh esen vanila

Perasa/ perwarna:

1 sudu makan coklat emulco

1 sudu makan pes strawberi

* Boleh gunakan sebarang perisa atau warna kesukaan.


Cara –cara:

1.Campurkan semua bahan. Pukul dengan kelajuan maksima sampai adunan putih.

2.Bahagi kepada tiga bahagian. Satu bahagian campurkan coklat emulco. Bahagian kedua campurkan strawberi paste. Bahagian ketiga biarkan putih.

3 Isikan ke dalam cawan kertas dan kukus dengan api yang kuat selamat 15 minit.

* Untuk memudahkan, isikan setiap bahagian ke dalam piping beg dan paipkan ke dalam cawan kertas.

*Boleh paipkan inti kegemaran seperti jem, kaya atau coklat masakan yang dipotong kecil sebelum mengukus.

Friday, May 20, 2011

Melabel Karya. Malas tau!

Kau ingat kau hebat? Kau penulis picisan saja!

Assalamualaikum.

Sepanjang saya menulis, saya amat tidak gemar melabelkan buku-buku saya sebagai Islami kecuali benar-benar berunsur begitu. Apa yang saya tahu, saya berusaha untuk menulis yang baik-baik. Saya berasa buku-buku saya tidak berada di 'zon putih' mahupun 'zon hitam.' Saya lebih suka berada di 'zon kelabu.'

Saya buat apa saja yang saya suka asal tak melanggar batas agama.


Selagi tidak melanggar syariat, saya tetap menuliskan apa-apa yang ditegah dalam syarat menuliskan novel Islami. Terpulang kepada yang membaca mahu meletakkan atau melabelkan tulisan saya itu di tempat mana.

Biar santai-santai tak mengapa. Asalkan memberi manfaat.

Eh, apa pasal tiba-tiba cakap soal serius ni? Hah, sebenarnya saya agak muak dengan sesuatu yang sikit-sikit Islami. Sikit-sikit Islami. Apa, kalau tak letak perkataan Islami, maka bacaan itu tak Islami ke? Tak perlu dihebah-hebah pun pembaca boleh tahu akhirnya Islami atau tidak, baik atau buruknya bacaan mereka. Saya letih dan muak!
Letih tau!

Wah wah wah! Macamlah kau tulis novel hebat. Padahal kau tulis novel remaja saja noks! Eooww! Koser mak!
Sekian.

(V) TATA
(. .)
c(”)(”)

Sunday, May 15, 2011

Nampak Rumit Tapi Sempoi. Brownana Cheese Cake.

Brownana Cheese Cake


Bahan brownies:

2 biji telur

1/3 cawan tepung gandum

½ cawan gula

¼ minyak sayuran/jagung

½ cawan serbuk koko

1 cawan walnut dicincang kasar

2 biji pisang berangan ranum dipotong serong

1 sudu kecil esen vanila

½ sudu teh garam

Cara:

1. 1. Campurkan kesemua bahan ke dalam mangkuk, kecuali pisang. Gaul rata.

2. 2. Lenserkan minyak pada tin pembakar saiz 7 inci. Masukkan adunan. Susun pisang di atasnya. Biarkan ke tepi.

Bahan kek keju :

2 biji telur

250 gram krim keju

½ cawan gula

1 sudu besar parutan lemon

1 ½ jus lemon

Cara :

1. 1. Pukul telur dan gula hingga kembang.

2. 2. Dalam mangkuk lain, pukul krim keju sampai kembang.

3. 3. Campurkan kedua-dua adunan, parutan lemon dan jusnya. Pukul lagi hingga sebati.

4. 4. Dengan berhati-hati, tuangkan sedikit demi sedikit adunan kek keju ke atas adunan brownies tadi.

5. 5. Bakar dengan suhu 160 celsius atau mengikut oven masing-masing selama 40 minit atau hingga masak.




Sunday, May 08, 2011

Gaya Orang Malas : Sup Kentang Berkrim


Sup Kentang Berkrim

Bahan:


2 biji kentang sederhana besar

1 batang leek dihiris-hiris (boleh gantikan dengan ½ biji bawang Holland)

2 cawan air.

1 ½ cawan susu segar.

Garam, serbuk lada putih secukup rasa

½ kuib ayam (optional)

1 sudu teh oregano (optional)

3 sudu makan minyak zaitun

Cara:

1. Panaskan minyak. Masukkan leek dan kacau sehingga layu.

2. Masukkan kentang dan gaul rata beberapa saat.

3. Masukkan air dan kuib ayam. Tambahkan oregano. Biar mendidih sehingga kentang empuk.

4. Masukkan susu dan biarkan mendidih sebentar.

5. Perisakan dengan garam dan serbuk lada putih. Padamkan api.

6. Kisarkan sup sehingga halus.

* Jika sup terlalu pekat, boleh tambah air atau susu dan didihkan seketika.






Saturday, May 07, 2011

Memasak, Terapi Minda.


Jelita terbitan Mei 2011


Assalamualaikum.

Saya suka masak. Saya pernah bercita-cita nak jadi chef. Sekarang saya tak suka masak. Masak sudah bertukar jadi hobi saja. Tambah memalaskan saya untuk memasak sejak saya menghida
p sakit belakang. Saya rasa kalau dulu saya betul-betul dapat jadi chef, tentu sekarang saya dah pencen. Saya memang tak boleh berdiri terlalu lama. Allah Maha Mengetahui. Sekarang, saat-saat kepala jammed, baru saya bereksperimen di dapur untuk mencuba menu baru. Hari-hari biasa, mak cik masak sayur bening saja uols! Ahaks!


Saya juga suka fotografi. Sebab? Saya suka tengok gambar yang cantik. Jadi bila tengok gambar-gambar cantik, saya pun menyibuk juga kononnnya nak hasilkan gambar yang cantik. Padahal, bukannya cantik sangat pun gambar saya tu. Perasan amatlah kau Tipah oi.

Front cover segmen resepi

Memasak dan fotografi adalah cabang-cabang dalam seni. Saya suka seni. Saya sukakan kreativiti. Kerjaya saya juga kini melibatkan seni dan kreativiti. Pendek kata mak cik pun tergolong dalam insan seni juga cik.


Oleh kerana mak cik tak berapa gemar tulis entri panjang-pan
jang, maka dipendekkan cerita, mak cik nak umumkanlah resepi dan gambar milik mak cik tersiar sudah dalam majalah Jelita bulan ini. Terima kasih kepada Kak Lily kerana beri peluang. Kepada Kak Lily, all the best! Katanya ini yang terakhir beliau melaksanakan tugas ini. Jadi resepi mak cik ni adalah penutup katanya.


Sekian.

(V) TATA
(. .)
c(”)(”)