Tuesday, April 04, 2006

Barulah Sepadan...

“Mana seluar?” pakwe saya bertanya.
“Itu... yang tergantung tu!” Muncung saya mengarah ke satu arah. Tidak lama kemudian saya mencapai sehelai blaus dari ampaian. Baju budak-budak pun saya capai sekali lalu. Semuanya masih lembap.

“Tak sempat kering pulak baju ni,” rungut saya. “Ah... bila dah lekat di badan, lama-lama keringlah,” bisik saya dalam hati.

Tidak lama kemudian, pakwe saya sudah pun siap berpakaian. Seluar slack lembap tadilah yang disarungkannya. Saya juga sudah siap mengenakan blaus yang baru saya capai dari ampaian tadi. Budak-budak pun sudah siap-sedia. Mereka juga masing-masing memakai pakaian yang masih lembap.

“Tengok pakwe kamu tu... seluarnya entah berapa garisnya,” tegur bonda saya.
“Alah... sengaja tak gosok. Mana boleh dia pakai smart, kalau kita pakai selekeh. Biarlah sama-sama selekeh... barulah sepadan,” balas saya sambil meneliti blaus kedut seribu yang saya ambil dari ampaian tadi.

“Lekaslah... dah petang ni. Nanti lambat pulak sampai K.L,” kata pakwe saya.
“Harap-harap tak hujan lagi petang ni,” doa saya dalam hati.

No comments: