Wednesday, April 11, 2007

Alahai... fesyen!

Gedung pusat membeli belah tersohor itu saya jejaki. Hasrat nak beli sehelai dua baju baru. Maklumlah, dah makhluk yang komplen, asyik-asyik saya pakai baju yang sama saja. Itu saja yang ada. Beli baju banyak-banyak pun nak buat apa kalau sekadar nak penuhkan almari, kan?
Maka pada petang yang bersejarah itu saya pun dengan rasa gumbiranya membelek-belek baju-baju di gedung itu. Maklumlah... ada orang yang tukang bayar. he he he...
Semasa saya asyik membelek-belek calon baju baru pun, masih ada orang yang tampal poster budak lelaki yang hilang itu. Semoga dia cepat ditemukan kembali. Amin.
Berbalik cerita baju ni, baju lengan panjang jadi pilihan. Sehelai dua baju lengan panjang dibelek. Tapi...
Saiz S, jangan dipandang. Sia-sia saja. Saiz M? Uuh... muat ke ni? Saiz L? Hek... mirip saiz M saja. Akhirnya saya belek saiz XL. Heh... saiz XL? Kenapa kecil juga?
"Ini semua cutting kecil, dik." Kakak yang tukang jaga bahagian itu beritahu saya. "Yang ini cutting besar." Kakak itu tunjuk ke arah baju yang saya mahukan.
Hmm... cuma ada tiga warna saja. Tak banyak pilihan. Yang cutting kecil tadi macam-macam warna ada!
Hajat nak dapat dua helai, akhirnya cuma dapat sehelai. Hikmahnya, jimat duit.
Kebanyakan fesyen sekarang mendorong wanita mendedahkan 'harta' peribadi mereka. Tak banyak pilihan untuk muslimah. Kalau nak yang sesuai, perlu ditempah. Tempah lebih mahal. Lebih mahal dari harga kainnya. Pakaian muslimah yang dah siap pulak, agak mahal. Bukan saja di gedung tersohor, di kedai-kedai kaki lima pun sama saja!
Apa pilihan yang ada untuk kami? Agenda yahudi!

7 comments:

MYA MARJA said...

Tahniah kerana membeli baju baru!

Hikmah yang kedua adalah supaya memberi peluang tukang jahit muslim membuka kedai di sebelah gedung itu..

Sastri said...

sas pun baru2 ni terasa mcm dah takde baju dah nak pakai (err... ada sebenarnya cuma boring dah tengok baju yg sama)...

blackpurple said...

begitulah....

Alangkah beruntungnya kalau mempunyai bakat menjahit sendiri. Tak perlu mencari-cari lagi. :)

Ainin Naufal said...

Kang Mya,
Gedung sebelah gedung tu pun memang banyak tukang jahit muslim. Tapi... kena belek-belek dompet dulu. hehehe..

Sas dan Blackie,
Selalu macam berpakat-pakat je masuk sini. Sehati sejiwa betul le anda berdua. Bahagianya... tumpang bahagia juga.

Sas,
Baju kurung tu banyak le, Sas. Baju yg kasual tak ada. Keluar masuk, asyik yang tu juga. Kiter tak kisah, tapi ada mata yang kisah. He he he...

BP,
Jahit? Dulu memang boleh menjahit. Tapi sejak-sejak menghadap laptop ni... emmm. Tau tak macam mana nak masukkan benang dalam tu? hehehe...

MYA MARJA said...

Wah, wah, wah! Muka sudah keluar surat khabar ini hari.

Tahniah!

Cik Kema said...

beruntunglah siapa yang pandai menjahit kan!

Ainin Naufal said...

Kang Mya,
Ehehe... tak tau nak cakap apa lagi.

Cik Kema,
Memang betul-betul untung. Cuma kiter tak pandai jahit baju t-shirt laaa... ;P