Wednesday, April 25, 2007

Pada sepertiga malam...

Rintik-rintik hujan masih menimpa-nimpa atap zink yang sudah hilang kilaunya, yang sudah coklat berkarat warnanya. Titik-titik air yang mencucur dari lubang-lubang kecil zink yang semakin rapuh, jatuh bertimpa-timpa ke dalam sebuah besen plastik. Irama kecil terhasil, kala titik-titik air itu berlumba-lumba memenuhi bekas.

Di atas pangkin lama itu, Mah berlunjur kaki menghadap tingkap yang separa terbuka. Terasa butir-butir halus air hujan mencemar wajah dinginnya. Pangkin lama peninggalan almarhum ayahnya masih kekal di situ seperti lima tahun dahulu, sewaktu ayahnya mewariskan gelaran sebatang kara, hadiah untuk dirinya.

Mah masih menatap hujan yang masih belum mahu berhenti. Alam dikelubung dingin sepanjang hari, sedingin riwayat hidup Mah sejak ayah tiada. Titik-titik hujan itu umpama tangisan Mah yang tidak mampu lagi untuk dizahirkan. Tangisan hati Mah tiada siapa yang dapat mendengar. Bumi masih lagi sudi dibasahi hujan, namun air mata Mah sudah tidak sudi lagi membasahi pipinya. Kontang.


Tiba-tiba...


- BUZZ!
Tido2!

+ Hek? Akak tak tido lagi? (Hampir 2.00 pagi)

- Tadi dh tido.

+ Nak tahajud ker?

- Kena bangun. Nak solat Isyak.

+ he he he... (tiba-tiba mata terasa mengantuk.)


p/s : Kak, rajin betul buka PC jam 2 pagi? Cari ilham pada sepertiga malam ya? He he he.... gurau-gurau, jangan marah, ya.

5 comments:

Anonymous said...

Sempat lagi hang tulis en3 tentang sepertiga malam ek!

~kak~

Sastri said...

err... cerita utk buku baru ke?

Unknown said...

kak, tak tau nak letak entri apa. eheheh...

Sastri,
Tak adalah. Saja merepek tengah malam, sementara tunggu mata kelat.

blackpurple @ jowopinter said...

Itu orang Jawa panggil mata dah 'kancilen'..he he he..

Unknown said...

BP,
Tepat sekali. Memang mata saya selalu kancilen. hahahha...