Sunday, September 10, 2006

Satu Hari di Pasar Raya Hyper

Babak 1

Jurujual : Kak, abang, singgah sekejap. Sekejap saja.
Ayang : Tak apalah. Anak dah nak meragam ni. (Alasan)
Abang : (Hampir terpanggil oleh lambaian jurujual.)
Jurujual : Jangan takut kak. Tak ada apa-apa. Datang untuk ambil mug percuma saja. (Beria-ia)
Ayang : Tak apalah. Lain kali saja. Nak cepat ni. Anak dah mula meragam (sambil tunjuk anak yang mula melalak sebab nak buka kereta mainan yang baru dibeli.)
Jurujual : Sekejap saja. Nak bagi mug free lepas tu boleh balik (bersungguh-sungguh).
Abang : (Mula terpanggil bila dikatakan nak dapat mug free. He he he.)
Jurujual : Abang... sekejap saja. Mari, mari!
Abang : (Tersengih-sengih pada Ayang sambil terus mara ke meja jurujual)
Ayang : Hampeh!

Seorang jurujual approach Abang. Dua orang lagi datang kepada Ayang dan anak-anak yang mula nak meragam dalam troli. Dua orang? Mungkin sebab Ayang tu payah sikit nak dijinakkan dan tak makan dengan suapan mug free! Dua jejaka tampan tu pun buatlah borak-borak dengan Ayang dan pujuk-pujuk anak-anak yang mula nak meragam tadi sampai anak-anak yang nak meragam tadi pun mula tergelak-gelak. (Bijak, bijak!)

Lima minit kemudian Abang datang kepada Ayang sambil tersenyum-senyum. Mug free dah dapat. Mereka berlalu dari situ sambil diperhatikan oleh jejaka-jejaka jurujual dengan pandangan hampeh.

Ayang : Diorang tu jual apa, bang?
Abang : Barang jenama ###. Pernah dengar?
Ayang : Tak.
Abang : Jurujual tu tanya pernah dengar jenama tu atau tidak. Abang geleng. Dia tanya dekat Astro ada iklan jenama tu. Abang cakap Astro pun tak ada. Tak ada masa nak tengok tv. Jurujual tu mati akal. (Mereka ketawa geli dan senang hati sambil membelek mug free).


Bersambung.

8 comments:

umaq_eiman said...

2 kali bijak.. mengambil peluang dan menutup peluang.

Ainin Naufal said...

Umaq,
Hahahahah.

ayu_mkay said...

good..! pandai mematikan jurujual yg byk hal tuh...

umaq_eiman said...

he3x ... bila nak sambung?

MaNiQ KaYaNgaN said...

wakakka... bijak2.. anak sapa tue?? dpt gak mug free erk..

Ainin Naufal said...

AyuMK,
Nak mengena tapi terkena, hehe.

Umaq,
tungguuuu....

Zac,
Sapu mana yang patut. wakakakaka...

RaFFLeSiA MeRaH said...

slm perkenalan....

Ainin Naufal said...

rafflesia,
salam kenal juga.